Messer

Messer

Messer er lidt en overset disciplin.

Ikke overset, som at virksomheder ikke benytter sig af det, tværtimod. Overset, som at det er relativt svært at finde inspiration til, hvordan man egentlig får succes med sin messe.

Det kan nemlig være mere end almindeligt svært at koordinere og udføre en succesfuld deltagelse på en messe. Til gengæld kan det også medføre et stort afkast, såfremt man formår at mestre disciplinen.

Til dette formål har jeg valgt at give dig en række tips, der hjælper dig til at få succes med din messestand. God fornøjelse!

1. Teamet

Hvem du vælger til at stå og repræsentere din virksomhed, og i hvor høj grad du forbereder holdet, er afgørende, hvis du skal have succes på en messe. Det betyder også, at de forkerte personer, og den forkerte forberedelse, ligeledes kan være med til at gøre det til en fiasko.

Alle, der deltager som repræsentant for din virksomhed på en messe skal være fuldstændig afklarede med, hvad deres rolle er, hvorfor de er der, og hvad deres opgave(r) er i løbet af messen.

Dette kræver, at du som koordinator er yderst selektiv omkring, hvilke medarbejdere du tager med. Efter min mening, bør du så vidt muligt kun tage essentielle personer med, både for at undgå intern forvirring, og for at standen ikke kommer til at virke overbefolket allerede inden der er besøgende.

Forberedelsen spiller også en kæmpe rolle. Alle skal, som nævnt tidligere, være klar over, hvem der gør hvad, og hvorfor. Hvis der er forvirring omkring rolle- og opgavefordelingen, risikerer du at fremstå forvirret og uforberedt.

2. Mål

Som et led i din forberedelse til en messe bør du også få defineret et eller flere succeskriterier. Men hvad er det egentlig, der udgør en succesfuld messe? Svaret er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og branche til branche.

Ikke desto mindre er det vigtigt at få formuleret og klargjort, hvad der skal til for, at messen har været en succes. Dette kunne for eksempel være, at man vil have 20 leads. Eller ordrer for 500.000 kroner. Eller 100 tilmeldinger til et nyhedsbrev.

Sæt dig ned med dit team, eller evt. ledere, og få defineret, hvad i mener vil være en succes. Inddrag gerne en form for ROI, så målene bliver konkrete ift. hvad messens omkostninger har været.

3. Standens placering

En anden vigtig faktor er din stands placering. For mig at se, er især denne del ret udfordrende, fordi der er mange overvejelser man bør gøre sig, og ikke alle aspekter er i egne hænder.

For det første er det langtfra en selvfølge, at man selv vælger standens placering. Nogle gange bliver man tildelt en, andre gange får man en række valgmuligheder, og i sjældne tilfælde vil man få mere eller mindre frit valg, men til en pris, der kan mærkes.

Overvej derfor om placeringen, eller selve standen, er vigtigst når du arbejder ud fra et budget. Nogle gange er det bedst at have lavere omkostninger til placeringen, for derimod at kunne bruge mere på selve standen.

Man bør også overveje, hvor man vil fange de besøgende. Vil man være en af de første, de besøgende får øje på, hvor de måske går forbi for at kigge videre, eller vil man være placeret længere væk, for derimod at undgå, at de ikke har dannet sig et overblik?

4. Standen

Det bedste råd jeg kan give ift. selve standen er, at den skal skille sig ud på en eller anden måde. Det kan være alt fra at have en stor fladskærm kørende, til en kaffebar med gratis kaffe.

Det du skal overveje er, hvad der skal til for, at din stand skiller sig ud fra mængden og bliver interessant for de besøgende. Nogle gange er det nok med et mindre lounge-område, andre gange skal der en juicebar med tilhørende bake-off til.

I din overvejelse skal du også være opmærksom på, at din stand ikke er en café, folk skal sidde og hygge sig ved. Der skal kunder i butikken, og ovenstående skal blot være et middel til at tiltrække flere besøgende!

5. Merchandise

Det kan være en rigtig god ide at medbringe merchandise til messer. Alle elsker gaver, så hvorfor ikke?

Problemet er bare, at 9 ud af 10 tager de gængse company-brand kuglepenne og notesblokke med, som man tager imod, blot for at smide dem ud dagen efter. Ikke ligefrem noget, der rykker på kendskabsgraden.

Igen, handler det om at skille sig ud fra mængden. Hvis i vælger at prioritere merchandise, så gør det ordentligt. En god ide er powerbanks med logo. Selvom det er en del dyrere, er chancen for at den bliver brugt og lagt mærke til, også en del højere!

7. Opfølgning

Selv, hvis man formår at opbygge en flot og interessant stand, og møde en masse mennesker, der er interesserede i jeres virksomhed, hvad hjælper det så, hvis ikke man følger op på det?

Det er sindssygt vigtigt at i udnytter de vinduer, en messe giver. Ring til de personer, der har givet jer et visitkort. Skriv en mail til dem, der har oplyst deres kontaktoplysninger. Bare gør et eller andet!

Fleresalg.dk
Et projekt af Nutimo
fleresalgdk@superamail.com
(+45) 71 99 50 54