Blogindlæg

Blogindlæg

Content marketing har i de seneste år været på alles læber. Content marketing er mange ting, og det dækker blandt andet over at blogge. Her får du indsigt i, hvordan blogindlæg kan øge salget af dine produkter/ydelser.

At blogge er den klart mest populære content marketing-disciplin, hvilket særligt skyldes, at man stort set kan blogge, uanset hvilken branche man opererer i.

Regel nummer et for det gode blogindlæg er, at det ikke må være skrevet i en sælgende tone eller med salg for øje.

Ingen som helst – ikke engang din far og mor – gider læse blogindlæg om, hvor fantastisk dine produkter og din service er.

Hvad er et godt blogindlæg?

Et godt blogindlæg skal bringe værdi, er mange content marketing-eksperters kæphest. Desværre er langt de fleste eksperter lidt sløve, når det kommer til at udpensle, hvad dælen denne værdi dækker over.

Jeg vover gerne pelsen. Helt banalt kan man sige, at et blogindlæg, der bringer værdi, gør en forskel for læseren. Måske underholder det vedkommende. Måske giver det læseren nyttig viden. Måske løser det et problem, som læseren har. En ting er sikkert, og det er, at det i hvert fald ikke sælger et produkt.

Et eksempel på en virksomhed, der bruger deres blog optimalt

Der findes adskillige eksempler på blogindlæg, der er lige i øjet i et content marketing-perspektiv, og det er jo fedt at se, så mange virksomheder efterhånden excellerer i disciplinen.

Virksomheden Curvii.dk, som sælger tøj til store kvinder og piger, er en af de virksomheder, der bruger bloguniverset meget fornuftigt.

De fodrer nemlig deres besøgende med guides og gode tips, som virkelig kan gøre en forskel. De forsøger ikke at sælge, men at hjælpe.

Det skaber good-will, og netop good-will er man som virksomhed meget interesseret i at opbygge, da good-will fører til loyale kunder.

Deres indlæg gør en forskel for læseren, og det er faktisk tale om indhold, man har lyst til at dele med andre, der skal have løst det samme problem som en selv.

Lad os tage et konkret eksempel; de har skrevet en guide om, hvordan man bedst muligt vasker sit badetøj, så det holder farven og ikke kommer til at lugte. En artikel, der indeholder brugbar viden for rigtig mange mennesker, og som kan bidrage til, at deres badetøj holdere længe – jamen hvorfor er en virksomhed, der sælger tøj interesseret i at hjælpe forbrugerne med, at deres tøj holder længere.

For at skabe good-will og skabe indhold, der er delbart!

Skal blogindlæg bidrage til direkte salg?

Du grubler måske over, hvorvidt folk køber tøj efter at have læst blogindlægget?

Det gør de sandsynligvis ikke. Ikke med det samme i hvert fald! Derfor må en KPI for ens blogindsats aldrig være direkte salg.

Gode blogindlæg bidrager nemlig ikke synderligt meget til at øge det direkte salg – i stedet skaber blogindlæg good-will blandt forbrugerne, der sætter pris på gode tips og tricks. Ligeledes er det sandsynligt, at et godt blogindlæg vil øge kendskabsgraden til ens forretning, da gode blogindlæg typisk deles og spredes.  

Dine blogindlæg skal derfor bedømmes på, hvorvidt de bliver delt, hvor meget de bliver læst, og hvor meget trafik de driver.

Fleresalg.dk
Et projekt af Nutimo
fleresalgdk@superamail.com
(+45) 71 99 50 54