Podcasting

Podcasting

Podcasting er i stigende grad mere og mere populært. Et medie der er mange gange nemmere at fordøje end lange og drøje blogindlæg. Podcasting har været på markedet i mange mange år, men populariteten styrter opad lige nu.

Etablér dig selv som ekspert

Content marketing er generelt med til at sætte en stor fed streg under, at du er dygtig til dit arbejde. Ved at dele ud af din viden på nettet får du både eksponering og ikke mindst branding i dit område.

Det er noget for alle virksomheder!

Selv om du ikke er B2B, hvor det er en oplagt content marketing strategi at lave podcast, kan du sagtens få rigtig meget ud af at lave podcasting.

Podcasting bliver mere og mere populært

Som en del af content marketing strategier, har "go-to" formidlingsplatformen altid været en blog. Start en blog og få mere trafik, salg og etablér dig selv som ekspert. Men iflg. flere artikler heriblandt Search Engine Journal, er podcasting stigende i popularitet, hvor blogging-interessen falder.

Det måles blandt andet ved, at søgninger efter Wordpress Plugins og "how to blog" etc. falder, hvorimod "how to podcast", etc. er meget stigende.

Kilde: Search Engine Journal

Det er også klart at fremgangen i Podcast-lyttere er støt stigende. I Danmark tror jeg primært at programmerne som Monte Carlo (siden hen, Her Går det godt), Mads & Monopolet og Radio 24/7 har banet vejen for Podcasting. 

3 helt forskellige segmenter, rammes godt ind af lækkert indhold. Podcasting er for lydmediet, hvad netflix og streaming er for video. Du kan selv vælge hvad du vil lytte til og hvornår.

Kilde: Convince and Convert

Mine erfaringer fra Podcasting

Jeg har selv startet en marketing podcast for et par måneder siden, og jeg kan sige at i dag, uden den store mængde markedsføring får mit podcast cirka. 4-5x så mange afspillinger pr. uge, som hele min hjemmeside: nutimo.dk, har af besøgende.

Dernæst vil jeg gætte på, at en større andel af de lytninger rent faktisk lytter engageret til mit indhold, jeg vil vove at påstå at jeg får en tættere connection med dem, og jeg tror desuden at du godt kan skære mindst 50% af de besøgende på min hjemmeside, fordi de læser alligevel ikke noget af det der står.

Så uden at overdrive, vil jeg vurdere at trænger 10x så godt igennem via Podcast

Hvordan sælger man så via Podcasting?

Et konkret eksempel er Eric Ziengs der driver Help Marketing Podcast - han har skrevet en bog, som han bruger 2-3 minutter på at snakke om, ud af hver time han podcaster cirka. 

Dette er dog kun i de nyere afsnit, da han i de første cirka 200(???) afsnit endnu ikke havde skrevet denne bog. Eric benytter sig lidt af en omvendt metode, i stedet for at selv blive etableret, som ekspert inden for ét område han kan snakke om, tror jeg hans mål er at blive etableret som ekspert i podcasting, så dét han gør, er at have besøg af en ny gæst i næsten hvert afsnit.

Det er ikke noget jeg selv har tænkt mig at gøre

Men jeg kan komme med et teoretisk eksempel, i fremtiden kan det også være at jeg lancerer et produkt, som jeg gerne vil bredt ud med. Et betalt webinar, en bog eller nogle workshops - til den tid har jeg bygget en platform af lyttere op, som jeg kan sælge til

Det er ikke derfor jeg gør det - Ikke lige nu.

Jeg gør det primært for at "fylde mere" i hele mit ekspert område. Det er måske lidt crowded at være ekspert i organisk trafik, der er fyldt med mange der er dygtige, mange eksperter og ikke mindst mange, som selv mener at de er dygtige.

Den sidste er lidt farlig, fordi det gør at rigtig mange kunder har fået en rigtig dårlig oplevelse i SEO-branchen. Der er så mange sorte får imellem, så hvis man gerne vil skille sig ud, skal man i dén grad arbejde med sin branding.

Så Podcasting er for mig branding, og jeg mener at branding er med til at lune leads. Hvis jeg én eller anden gang i fremtiden vil bygge en salgsmotor med outbound sales team, så kan de jo starte med at spørge om de har hørt podcasten, hvis ikke, jamen så i stedet for at sælge til dem, så kan de bare spørge den potentielle kunde om de vil lytte lidt, for at høre hvem jeg er.

Så næste gang de ringer, er de forhåbentlig lidt mere lune eller afklaret med, om vi kan vores kram, hvem vi er, og hvorfor vi er det rigtige valg.

Eksempler på hvor podcasting benyttes som branding

  1. Sælg for helved - Leon Birdi
  2. Organic Growth - Simon Elkjær
  3. Tim Ferriss show - Tim Ferriss

Et SEO-trick, jeg selv benytter

Time on site er så vigtig et signal i SEO - og det kan du som podcaster gøre brug af. 

Jeg transkriberer selvfølgelig alle mine indlæg, meget hurtigt, quick and dirty. Det bliver ikke til et fancy blogindlæg, ja - rent faktisk bliver der i skrivende stund faktisk slet ikke tjekket for stavefejl i transkriberingerne.

De er udelukkende lavet for at Google kan indeksere mine podcast afsnit-sider og for at det ikke er tyndt indhold.

Tjek dette eksempel.

https://nutimo.dk/podcasts/015...

Udover at være transkriberet, som Google jo gerne må indeksere - Jamen så er der den kære embedded player, og jeg får jo lynhurtig nemt hacket min time-on-site ved dette. Den bliver øget rigtig meget, da en procentdel af mine besøgende på disse indlæg jo helt sikkert vil sidde og lytte til de 5-6 minutter afsnittet varer.

Det kan tages et skridt videre

Jeg har i 2018 købt en anpart af min gode kammerats blog, som handler om fitness og motion. Bloggen ranker ret godt, og er lidt et playground for vores SEO tiltag, begge 2, men nogle af de søgeord der arbejdes på er ret sværre at rangere på. Eksempelvis ordet: BMI Beregner - som dette her indlæg gerne må rangere på: https://traeningsguiden.dk/bmi... er ret konkurrencepræget.

Hertil overvejer vi faktisk at krydre nogle udvalgte indlæg med en lydfil.

Det er noget vi pt. også er ved at teste med vores kunde avXperten, altså en webshop hvor vi indsætter en oplæsning af den tekst der er på siden, som en lydfil - Det er både for at gøre det mere tilgængeligt for alle, men også for at hacke time on site.

Vi har ligeledes en kunde mere i Nutimo, det kunne være perfekt for at podcaste. Nemlig kriseramtfar.dk – Måske fremtiden bringer et podcast for kriseramte fædre. Det tror jeg mange ville have glæde af.

Fleresalg.dk
Et projekt af Nutimo
fleresalgdk@superamail.com
(+45) 71 99 50 54