PR

PR

Rigtig mange virksomheder bruger mange ressourcer på disciplinen PR, selvom det kan være svært at måle de direkte afledte effekter af PR-arbejde. Der hersker dog bred enighed om, at PR-arbejde kan være voldsomt værdifuldt, hvis man gør det ordentligt. I denne artikel får du indsigt i, hvad godt PR-arbejde kan bidrage med, samt tips til PR-indsatsen.

PR er en forkortelse for public relations. Af Ordnet defineres PR som den ”indsats som en virksomhed, en institution el.lign. gør for at informere om sig selv og påvirke sit omdømme i offentligheden.”

Når man laver PR-arbejde forsøger man at få spalteplads hos forskellige medier. Typisk vil man forsøge at lave PR i nyhedsmagasinerne. PR bidrager ikke til direkte salg som for eksempel traditionel annoncering.

Derimod er PR effektivt til at øge kendskabsgraden til ens virksomhed. Tilmed kan veleksekveret PR-arbejde bevirke, at man styrker profileringen af ens virksomhed.

Fag- og nyhedsmagasiner har som oftest mange læsere, og derfor er spaltepladsen hos disse medier attraktiv.

Nyheds- og fagmagasiner består af redaktionelt materiale, og der er rigtig meget værdi i at blive nævnt i sådanne sammenhænge. Folk forbinder nemlig aldrig PR-artikler med annoncering, og tilliden til, hvad de læser, er derfor større.

Hvordan kommer man i medierne?

Det er ikke let at komme i medierne, og særligt de store medier er forjættet land for rigtig mange virksomheder. Hvis man vil i medierne, er det meget vigtigt, at man ikke forsøger at sælge noget som helst i de pressemeddelelser, som man udarbejder og pitcher.

Skal det lykkes at få afsat en historie, skal det være en god historie, der er fortalt efter journalistiske principper.

Det betyder, at man bør forsøge at være objektiv i sin fremstilling af historien, man vil afsætte. Historien skal altid være i fokus frem for ens virksomhed og produkter. Tilmed bør man bygge sin pressemeddelelse op efter nyhedstrekanten. Man skal huske på, at ens modtager er journalister og ikke læserne af det medie, man forsøger at afsætte sin historie til.

Hvordan ved jeg, at jeg har en god historie?

Godt PR-arbejde kræver kompetencer, erfaring og viden. Det kan være svært for folk, der ikke arbejder med PR at spotte den gode historie, og ikke mindst fortælle den, så medierne bider på.

Det er rigtig godt at have kendskab til nyhedskriterierne, når man jagter den gode historie. Desto flere kriterier, der er opfyldt for ens historie, jo større er chancen for, at et eller flere medier bider på og bringer historien, hvis ens pitch og pressemeddelelse sidder lige i skabet.

De fem nyhedskriterier er som følger:

  • Væsentlighed: Indholdet skal være væsentligt for en stor gruppe eller meget væsentlig for en mindre gruppe. Tilmed skal det være væsentligt for mediet, man ønsker at få udgivet indholdet i.
  • Identifikation: Det er vigtigt, at modtageren af historien kan identificere sig med denne på den ene eller anden måde.
  • Sensation: Er det, du vil fortælle vildt, nyt og overraskende, eller er det noget, som sker hver dag?
  • Aktualitet: Er historien, du ønsker at få i medierne, aktuel. Fortæller du om noget, der sker her-og-nu?
  • Konflikt: Vi mennesker synes altid, at det er interessant med konflikter. Uanset om en konflikt er stor eller lille, så fascinerer og fastholder den. Konflikter sælger, og derfor kan det være en fordel, hvis den historie, du prøver at afsætte til medierne, indeholder en konflikt.

Sats på de medier, som din målgruppe benytter

Det kan virke banalt at sige, at det er vigtigt, at du stræber efter at få indhold i medier, der forbruges af din målgruppe, men det er faktisk noget, mange glemmer, når de laver PR. Der bliver skudt med spredehagl, og det udvander effekten af arbejdet.

Hvis man for eksempel har opfundet et mirakelmiddel mod bumser, vil det give god mening at satse på at få produktet omtalt i magasiner, der henvender sig til unge, da det typisk er teenagere, der kæmper med uren hud og akneudbrud.

Det giver derimod ikke meget mening at forsøge at afsætte sin historie til Ældresagen i det givne eksempel.  

Fleresalg.dk
Et projekt af Nutimo
fleresalgdk@superamail.com
(+45) 71 99 50 54